Cele i zadania przedszkola
1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z Ustawy o Systemie Oświaty oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych a w szczególności:
a) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
b) budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dziecka tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co dobre i co złe,
c) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek,
d) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,
e) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
f) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych,
g) budowanie dziecięcej wiedzy o świeci społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych,
h) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadanie się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
i) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej ( do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej ) oraz postawy patriotycznej,
j) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspierani ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
k) zapewnia opiekę, wychowanie i nauczanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa,
l) zapewnia wszystkim dzieciom pełny rozwój umysłowy, moralno - społeczny, emocjonalny oraz fizyczny zgodnie z ich możliwościami i potrzebami psychofizycznymi w warunkach poszanowania godności osobistej z wykorzystaniem własnej inicjatywy dziecka,
ł) realizuje bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej w oparciu o program przedszkolnego zatwierdzony przez MEN lub programy autorskie, własne pisane zgodnie z podstawą programową dopuszczone do użytku przez dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej lub poszczególnych jej członków,
m) zapewnia organizację zajęć dodatkowych, z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci,
n) kształtuje umiejętność współżycia i współdziałania w zespole niejednorodnym; uczy poczucia odpowiedzialności za drugiego człowieka,
o) umożliwia dzieciom wychowanie w poczuciu przynależności narodowej; etnicznej; językowej i religijnej,
p) wspomaga indywidualny rozwój dziecka oraz współdziała z rodziną w przygotowaniu do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych uwzględnia stopień i rodzaj niepełnosprawności,
r) udziela dzieciom pomocy psychologiczno - pedagogicznej poprzez współpracę z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, psychologiem i innymi specjalistami na terenie placówki oraz instytucjami działającymi na rzecz dzieci,
s) konsekwentnie przestrzega praw dziecka oraz upowszechnia wiedzę o tych prawach,
t) zapewnia wychowankom bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania opieki,
u) przedszkole zapewnia wychowankom prawo do właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-edukacyjnego uwzględniając zasadę:
zaspokajania potrzeb dziecka,
aktywności,
indywidualizacji.
w) pedagodzy wspomagający i specjaliści opracowują indywidualne programy terapeutyczne dla dzieci z orzeczeniami lub opiniami wydanymi przez Poradnie Psychologiczno Pedagogiczną zgodnie z ich wytycznymi i potrzebami wychowanków.
2. Praca wychowawczo-dydaktyczna prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego, zatwierdzonego przez Dyrektora Przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej. Istnieje również możliwość pracy na podstawie programu własnego zatwierdzonego w trybie przewidzianym przepisami prawa.
3. Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w rocznej koncepcji pracy przedszkola i w miesięcznych planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych oraz w rocznym planie nadzoru pedagogicznego.
4 Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku, zainteresowań i możliwości rozwojowych dziecka potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
a) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
b) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa pod każdym względem,
c) stosuje w swoich działaniach przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy i nauki oraz przepisy przeciwpożarowe,
d) współpracuje z ośrodkami psychologiczno - pedagogicznymi i poradniami specjalistycznymi zapewniając w miarę potrzeb konsultacje i pomoc.
5. W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie lata pobytu dzieci z tego oddziału w przedszkolu.
6. W ramach posiadanych możliwości dyrektor przedszkola organizuje i udziela wychowankom i ich rodzinom oraz nauczycielom pomoc psychologiczno – pedagogiczną poprzez:
diagnozowanie środowiska wychowanków,
rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianie ich zaspokajania,
rozpoznawanie przyczyn trudności w wychowaniu i nauczaniu dziecka,
organizowanie różnorodnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
wspieranie dziecka uzdolnionego,
podejmowanie działań profilaktyczno – wychowawczych wynikających z programu dydaktyczno – wychowawczego przedszkola i wspieranie nauczycieli w tym zakresie,
prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród wychowanków, nauczycieli i rodziców,
wspieranie nauczycieli i dzieci w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci,
udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania i wychowania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, utrudniające sprostanie tym wymaganiom,
wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
umożliwianie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli.
7. Zadania, o których mowa, realizowane są we współpracy z :
rodzicami,
nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola,
poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi,
innymi przedszkolami,
podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
8 .Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
9. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu może być udzielana na wniosek:
a) rodziców,
b) nauczyciela, w szczególności wychowawcy i nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne,
c) psychologa,
d) poradni psychologiczno pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.
10.Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana w przedszkolu w formie:
a) zajęć specjalistycznych: korekcyjno - kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznych,
b) porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli.
11.Objęcie dziecka zajęciami specjalistycznymi oraz zajęciami psychoedukacyjnymi wymaga zgody rodziców.
12. Szczegółową organizację zajęć specjalistycznych oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie określają odrębne przepisy.
13. Dzieci niepełnosprawne i przewlekle chore mogą być przyjęte do oddziału ogólnodostępnego przedszkola.
14.Przedszkole,po otrzymaniu orzeczenia lub opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego, zapewnia dzieciom o których mowa w pkt. 13:
a) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu lub opinii o potrzebie kształcenia specjalnego,
b) odpowiednie warunki do nauki i środki dydaktyczne wspomagające proces edukacji w miarę możliwości finansowych przedszkola,
c) realizację programu wychowania przedszkolnego dostosowanego do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej,
d) indywidualne zajęcia specjalistyczne wspomagające proces edukacji w wymiarze określonym przez organ prowadzący,
e) integrację ze środowiskiem rówieśniczym
15. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana w przedszkolu zgodnie z „Procedurą udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w Przedszkolu nr 134 w Warszawie”
15.1 Pomoc psychologiczno – pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.
15.2 Zadaniem nauczycieli i specjalistów jest rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci uczęszczających do przedszkola.
15.3 W przypadku stwierdzenia, że dziecko wymaga objęcia pomocą psychologiczno – pedagogiczną nauczyciele i specjaliści informują o tym niezwłocznie dyrektora przedszkola.
15.4 Dyrektor tworzy zespół, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
15.5 Dyrektor tworzy zespół dla dziecka:
a) posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
b) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
c) posiadającego opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym specjalistycznej oraz dla dziecka, które nie posiada opinii lub orzeczenia niezwłocznie po otrzymaniu od nauczyciela lub specjalisty o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną
15.6 Zespół składa się z nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem.
15.7 Zadania zespołu określono w regulaminie funkcjonowania zespołu.
15.8 Dyrektor wyznacza osobę koordynująca prace zespołu. Do zadań koordynatora należy:
a) ustalanie terminów spotkań zespołu,
b) zawiadomienie o terminie spotkania zespołu: dyrektora i wszystkich członków zespołu z dwutygodniowym wyprzedzeniem,
c) prowadzenie i przechowywanie dokumentacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
d) przedkładanie karty indywidualnych potrzeb dziecka dyrektorowi szkoły, po każdym spotkaniu zespołu.
15.9 Gdy dziecka posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zespół:
a) dokonuje wielospecjalistycznej oceny poziomu jego funkcjonowania,
b) opracowuje indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny uwzględniający zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej (załącznik nr 3),
c) nie rzadziej niż raz w roku szkolnym, dokonuje oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno - pedagogicznej, na podstawie powtórnej wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka,
d) dokonuje oceny efektywności danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, po zakończeniu jej udzielania,
e) w miarę potrzeb dokonuje modyfikacji programu.
15.10 Dyrektor przedszkola zatwierdza zajęcia edukacyjne oraz zintegrowane działania i zajęcia określone w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, które realizować będą nauczyciele we współpracy ze specjalistami.
15.11 W przypadku dziecka: posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej, oraz dziecka, które wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną – zespół:
a) zakłada i prowadzi Kartę indywidualnych potrzeb dziecka, w tym dokonuje rozpoznania zakresu pomocy, której potrzebują poszczególne dzieci
b) ustala zakres, w którym dziecko wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej, określa zalecane formy i sposoby oraz okresy udzielania tej pomocy,
c) na podstawie dokonanego rozpoznania potrzeb i możliwości dziecka, a także ustalonych przez dyrektora przedszkola form i sposobów udzielanej pomocy psychologiczno -pedagogicznej, okresów jej trwania oraz wymiaru godzin, opracowuje dla dziecka plan działań wspierających
d) dokonuje oceny efektywności danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, po zakończeniu jej udzielania,
e) do 15 kwietnia zespół dokonuje oceny efektywności pomocy psychologiczno- pedagogicznej udzielonej dziecku w danym roku szkolnym, dokonując oceny określa wnioski i zalecenia dotyczące dalszej pracy z dzieckiem, w tym zalecane formy, sposoby i okresy udzielania dalszej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
15.12 Dyrektor przedszkola na podstawie zaleceń zespołu ustala dla dziecka formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin.
15.13 O terminie spotkania zespołu oraz ustalonych dla dziecka formach, sposobach i okresach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, dyrektor zawiadamia rodziców dziecka.
15.14 Na wniosek rodziców dziecka lub nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne, zespół dokonuje oceny efektywności danej form pomocy psychologiczno-pedagogicznej przed upływem ustalonego przez dyrektora przedszkola okresu jej udzielania.
15.15 Na podstawie oceny efektywności, dyrektor przedszkola decyduje o wcześniejszym zakończeniu udzielania dziecku danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
15.16 Dyrektor wnioskuje o udział w spotkaniu zespołu przedstawiciela poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej.
15.17 Rodzice dziecka mogą wnioskować o udział w spotkaniach zespołu: lekarza, psychologa, pedagoga, logopedy lub innego specjalisty.
15.18 Osoby biorące udział w spotkaniu są obowiązane do nie ujawniania spraw poruszanych na spotkaniu zespołu.
15.19 Zespół zakłada i prowadzi Kartę indywidualnych potrzeb dziecka, po każdym spotkaniu
zespół przedstawia kartę dyrektorowi szkoły.
15.20 Dokumentację udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz dokumentację badań i innych czynności uzupełniających dla każdego dziecka gromadzona jest w formie teczki przez koordynatora zespołu.
15.21 Po zakończeniu uczęszczania dziecka do przedszkola, rodzice dziecka otrzymują oryginał karty. Kopię przechowuje się w dokumentacji przedszkola.
15.22 Dyrektor przedszkola, za zgodą rodziców dziecka, przekazuje kopię karty do przedszkola lub szkoły, do której dziecko zostało przyjęte.
16. Dyrektor Przedszkola powierza każdy oddział przedszkolny opiece dwóch, w wyjątkowych sytuacjach trzech nauczycieli.
17.Liczbę nauczycieli w poszczególnych oddziałach co roku zatwierdza organ prowadzący.
18.W oddziale dla dzieci trzyletnich lub w grupach dzieci 3 i 4-letnich, w których jest minimum 10-ro 3-latków zatrudniona jest dodatkowo pomoc nauczyciela.
19. W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie lata pobytu dzieci z tego oddziału w przedszkolu.
20. Każdą grupę wiekową obejmuje dwóch nauczycieli przedszkola
21. Każda grupa wiekowa ma do dyspozycji własna salę dziennego pobytu, łazienkę, salę gimnastyczną, szatnię dziecięcą.
22. W czasie pobytu w ogrodzie zajęcia i zabawy poszczególnych grup odbywają się na wyznaczonych terenach ze sprzętem zabawowym wyzwalającym aktywność ruchową dzieci.
23. Na zajęciach poza terenem placówki zapewniona jest opieka dorosłych w ilości:
a) spacery poza teren przedszkolny - 1 opiekun na 10 dzieci
b) przejazd środkami komunikacji miejskiej - 1 opiekun na 5 dzieci
Pokaż informacje o artykule