Dyrektor Przedszkola:
1 Dyrektor przedszkola powoływany i odwoływany jest na podstawie Ustawy o Systemie Oświaty.
2 Dyrektor przedszkola może być wyłoniony w drodze konkursu lub powierzenia przez organ prowadzący.
3. Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz. Jest kierownikiem zakładu dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli, pracowników administracji i obsługi.
4 Dyrektor przedszkola jest jednoosobowo odpowiedzialny za placówkę i prowadzoną w niej działalność, a w szczególności za:
tworzenie dzieciom optymalnych warunków do rozwoju,
wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i pracownikom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola, organizację pracy w placówce,
kierowanie polityką kadrową przedszkola, w tym m.in.: zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola, przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom,
występowanie z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników placówki,
dysponowanie środkami finansowymi przedszkola i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy i przepisami przeciwpożarowymi,
prawidłowe przeprowadzenie procesu rekrutacji dzieci do przedszkola,
organizuje indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne w porozumieniu z organem prowadzącym,
wszystkie decyzje podejmowane przez pracowników w ramach ich kompetencji.
podawanie do publicznej wiadomości do 1 września zestawu programów wychowania przedszkolnego, które będą obowiązywały od początku roku szkolnego.
5. Do obowiązków Dyrektora należą także:
przewodniczenie Radzie Pedagogicznej i realizacja jej uchwał podjętych w ramach kompetencji stanowiących,
wykonywanie czynności związanych z awansem zawodowym nauczycieli
tzn. zapewnienie nauczycielom ubiegającym się o awans prawidłowego przebiegu stażu, dokonywanie oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu, powoływanie i przewodniczenie komisji kwalifikacyjnej dla nauczycieli stażystów ubiegających się o awans zawodowy na stopień nauczyciela kontraktowego, nadanie stopnia awansu zawodowego na stopień nauczyciela kontraktowego, praca w składzie komisji egzaminacyjnej dla nauczycieli kontraktowych ubiegających się o stopień nauczyciela mianowanego oraz w komisji kwalifikacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego;
przygotowanie arkusza organizacji pracy przedszkola i przedstawienie go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu,
organizowanie pomocy specjalistycznej dla dzieci niepełnosprawnychz orzeczeniem lub opinią o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszczających do przedszkola,
dyrektor przedszkola powołuje zespół do udzielania pomocy psychologiczno –pedagogicznej,
na podstawie prowadzonych w przedszkolu kart indywidualnych potrzeb wychowanka dyrektor dokonuje bilansu potrzeb na dany rok szkolny w szczególności określa formę pomocy psychologiczno – pedagogicznej i liczbę godzin potrzebną na ich realizację
planowanie i odpowiedzialność za realizowanie planu finansowego przedszkola zgodnie z obowiązującymi przepisami,
współpraca z rodzicami, organem prowadzącym, instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi, a także ze środowiskiem lokalnym,
opracowywanie Regulaminu Pracy oraz innych regulaminów o charakterze wewnętrznym;,
koordynacja współdziałania organów przedszkola, zapewnienie im swobodnego działania zgodnie z prawem oraz wymiany informacji między nimi;
współdziałanie z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracowników,
administrowanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie z regulaminem;
prowadzenie dokumentacji kadrowej, kancelaryjno – archiwalnej i finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
raz do roku dokonywanie kontroli obiektów należących do przedszkola pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów. Z ustaleń kontroli sporządza się protokół kopię protokołu przekazuje organowi prowadzącemu,
ustalenie ramowego rozkładu dnia zgodnie z obowiązującą podstawą programową.
podejmowanie decyzji o skreśleniu dziecka z listy wychowanków na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej,
współpraca z rodzicami , organem prowadzącym, instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi, a także ze środowiskiem lokalnym,
6. Wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, a w szczególności organizuje szkolenia i narady, motywuje do doskonalenia i rozwoju zawodowego przez organizowanie szkoleń, narad i konferencji oraz poprzez systematyczną współpracę z placówkami doskonalenia zawodowego nauczycieli, przedstawia nauczycielom wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego.
7. Dyrektor sprawując nadzór pedagogiczny nad wszystkimi zajęciami prowadzonymi w przedszkolu , wykonuje w szczególności następujące zadania:
7.1 planuje, organizuje i przeprowadza diagnozę i ocenę efektów działalności dydaktycznej , wychowawczej i opiekuńczej przedszkola,
7.2 decyduje o doborze technik i narzędzi diagnostycznych wykorzystywanych przy dokonywaniu diagnozy i oceny,
7.3 razy w roku przedstawia Radzie Pedagogicznej wnioski z nadzoru pedagogicznego,
7.4 wspomaga nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości pracy oraz inspiruje ich do podejmowania innowacji pedagogicznych,
7.5 wspomaga rozwój zawodowy nauczycieli w szczególności przez organizowanieszkoleń, narad i konferencji oraz poprzez systematyczną współpracę z placówkami doskonalenia zawodowego nauczycieli,
7.6 gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy zgodnie z odrębnymi przepisami oraz gromadzi informacje niezbędne do planowania doskonalenia zawodowego nauczycieli,
7.7 może współdziałać ze szkołami wyższymi oraz z zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji odbywania praktyk pedagogicznych,
7.8 opracowuje plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia Radzie Pedagogicznej w terminie do 15 września roku szkolnego, którego plan dotyczy,
7.9 plan nadzoru pedagogicznego o którym mowa w ustępie „i „ uwzględnia plannadzoru pedagogicznego przedstawiony przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty, wyniki nadzoru z poprzedniego roku szkolnego oraz zadania wynikające z koncepcji pracy przedszkola na bieżący rok szkolny,
7.10 Plan Nadzoru Pedagogicznego zawiera:
cele, przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz jej harmonogram.
tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola
tematykę szkoleń i narad dla nauczycieli,
plan obserwacji zajęć dydaktycznej, wychowawczych i opiekuńczych oraz innych zajęć i czynność i wynikających z działalności statutowej przedszkola.
8. Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej i RadyRodziców niezgodnych z przepisami prawa i powiadamia o tym niezwłocznie organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w przypadku stwierdzenia jej niezgodności z prawem po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego. Rozstrzygniecie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
9. Dyrektor przedszkola po wyrażeniu pozytywnej opinii przez Radę Pedagogiczną i Rad Rodziców może wyrazić zgodę na podjęcie w przedszkolu działalności przez towarzyszenia i organizacje, których statutowym celem jest działalność wychowawcza wśród dzieci albo rozszerzenie form pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej przedszkola na wcześniej uzgodnionych warunkach.
Skreślenie dziecka z listy
1. Dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną może podjąć decyzję o zamiarze skreślenia dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
a) nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu;
b) stałych, agresywnych zachowań dziecka zagrażających zdrowiu i życiu pozostałych wychowanków i niepodjęcie przez rodziców współpracy zmierzającej do rozwiązania problemu (np podjęcia terapii lub, gdy wykorzystane zostały wszelkie możliwości zmiany tej sytuacji); powtarzających się, agresywnych zachowań rodziców dziecka w przedszkolu, łamiących normy współżycia społecznego i zasady zachowania w instytucji publicznej;
c) ukrytych ciężkich chorób dziecka, nie zgłoszonych przez rodziców,
d) które potrzebuje innej specjalistycznej opieki jakiej nie może zapewnić obecna placówka ( w miarę możliwości dyrektor powinien skierować dziecko do placówki specjalistycznej lub pomóc rodzicom w znalezieniu takiej placówki).
e) zalegania z odpłatnością za przedszkole co najmniej 2 miesiące.
2. Decyzja o skreśleniu winna być poprzedzona wnikliwą analizą sytuacji rodzinnej dziecka oraz co najmniej dwukrotnym kontaktem z rodzicami lub opiekunami (wywiad środowiskowy, list, rozmowa, itp).
3. W przypadku zamiaru skreślenia dziecka z listy wychowanków w sytuacji opisanej w ust.1 pkt d) dyrektor zobowiązany jest podjąć następujące działania:
a) zawiadomić rodziców na piśmie o konieczności podjęcia współpracy z przedszkolem w zakresie zmiany zachowań dziecka,
b) zaproponować rodzicom i dziecku odpowiednią do możliwości przedszkola pomoc,
c) zawiadomić organ prowadzący i sprawujący nadzór pedagogiczny o zaistniałym problemie i zamiarze skreślenia dziecka z listy wychowanków,
d) zawiadomić rodziców o podjętej decyzji na piśmie
4. Skreślenie następuje na podstawie Uchwały Rady Pedagogicznej.
O wspomnianej uchwale dyrektor powiadamia rodziców bądź opiekunów dziecka.
Pokaż informacje o artykule