1. Specjaliści prowadzą dzienniki zajęć specjalistycznych. Do dziennika zajęć specjalistycznych wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona wychowanków, indywidualny program pracy z dzieckiem, a w przypadku zajęć grupowych tygodniowy plan zajęć, tematy przeprowadzonych zajęć, obecność wychowanków na zajęciach. Indywidualną ocenę postępów dziecka, wnioski do dalszej pracy i zadania do współpracy z rodzicami nauczyciel dokumentuje w zeszycie.
2. Do zadań specjalistów tworzących zespół należy:
a)rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci,
b)rozwijanie i rozpoznawanie predyspozycji i uzdolnień,
c)określenie form i sposobów udzielania dzieciom pomocy psychologiczni – pedagogicznej odpowiednio do dokonanego rozpoznania,
d)dokonywanie okresowej oceny efektywności pomocy udzielonej dzieciom, w tym efektywności prowadzonych zajęć specjalistycznych , rewalidacyjnych i innych zajęć, stosownie do potrzeb, oraz przedstawienie wniosków i zaleceń do dalszej pracy z dzieckiem,
e)opracowanie i wdrożenie indywidualnych programów edukacyjno terapeutycznych dla dzieci niepełnosprawnych,
f)opracowanie i wdrożenie planów działań wspierających dla uczniów, posiadających opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, oraz dla dzieci, u których dokonane zostało rozpoznanie, o którym mowa w pkt 1,
g)podejmowanie działań wychowawczych i opiekuńczych, w tym rozwiązywanie problemów wychowawczych,
h)organizowanie, koordynowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów, ich rodziców i nauczycieli,
i)podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych wobec dzieci rodziców i nauczycieli,
j)wspieranie rodziców w innych działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci,
k)współpraca z instytucjami wspierającymi planowanie i realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
3. „Zespół” w skład którego wchodzą między innymi pedagog przedszkolny pełniący rolę jego koordynatora, zakłada i prowadzi Kartę Indywidualnych Potrzeb Dziecka.
Karta zawiera :
imię ( imiona ) i nazwisko dziecka,
nazwę przedszkola oraz oznaczenie grupy, do której dziecko uczęszcza,
podstawę założenia karty,
diagnozę wynikającą z opinii wydanej przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, lub informację o stanie zdrowia dziecka,
4. Rozpoznanie dokonane przez zespół :
obszary, w których dziecko potrzebuje pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
zalecane formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej, sposoby ich udzielania,
czas trwania i wymiar godzin, w których powinny być realizowane,
podpis dyrektora przedszkola.
29. W karcie wpisuje się :
a) okresową ocenę efektywności udzielanej uczniowi pomocy oraz propozycję form i sposobów udzielania dziecku pomocy psychologiczno – pedagogicznej na kolejny okres, z określeniem czasu ich trwania i wymiaru godzin, których powinny być realizowane,
b) kartę dołącza się do dokumentacji dziecka.
30. W przypadku przejścia dziecka do innego przedszkola:
a) kartę przekazuje się do tego przedszkola za zgodą rodziców dziecka,
b) karta może stanowić podstawę do kontynuacji działań w zakresie pomocy psychologiczno – pedagogicznej na kolejnych etapach edukacyjnych,
c) po ukończeniu przez dziecko przedszkola, oryginał Karty otrzymują rodzice dziecka, kopia Karty pozostaje w przedszkolu w dokumentacji.
31. Na podstawie prowadzonych w przedszkolu Kart dyrektor przedszkola dokonuje bilansu potrzeb na dany rok szkolny, w szczególności określa formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej i liczbę godzin potrzebną na ich realizację( może to być zapotrzebowanie na etat specjalisty pedagoga, psychologa, logopedy, terapeuty pedagogicznego.
32. Karta jest podstawą do opracowania i wdrażania:
a)indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla dzieci niepełnosprawnych oraz zagrożonych lub będących niedostosowanymi społecznie,
b)planów działań wspierających dziecko, posiadających opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej, oraz dla dzieci, u których dokonane zostało rozpoznanie przez „zespół”.
33. Kopia egzemplarza powyższych dokumentów powinna znajdować się w oddzielnej teczce u pedagoga przedszkolnego.
34. Teczka z opiniami wystawionymi przez nauczycieli zrealizowane w różnych celach powinna znajdować się w jednej teczce.
Pokaż informacje o artykule