Rodzice – prawa i obowiązki
1.Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
a) przestrzeganie niniejszego Statutu, respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.
b)przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez upoważnioną przez rodziców pełnoletnią osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
c) respektowanie Uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców,
d) terminowe uiszczanie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu,
e) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu i niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych
2. Rodzice mają obowiązek poinformować na piśmie Dyrektora Przedszkola o swojej czasowej nieobecności lub wyjeździe i ustanowionym pełnomocnictwie notarialnym w sprawowaniu opieki nad dzieckiem przez osoby trzecie.
3.Rodzice dziecka podlegającemu obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego są zobowiązani dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola lub oddziału przedszkolnego przy szkole podstawowej, a także zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia.
4. W przypadku nie przyprowadzenia dziecka przez rodziców na obowiązkowe zajęciado przedszkola Rada Pedagogiczna może podjąć Uchwałę o skreśleniu dziecka z listy wychowanków.
5. Rodzice mają prawo do:
a) zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z koncepcji pracy przedszkola .,
b) uzyskania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
c) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn i trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
d) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji i opinii na temat pracy przedszkola,
e) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i sprawującemu nadzór pedagogiczny.
f) o przekazywanych sprawach powinien być powiadomiony Dyrektor Przedszkola.
6. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współpracować ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
7. Współpraca przedszkola z rodzicami oparta jest na wzajemnych uzgodnieniach i obejmuje następujące formy:
a) konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela lub rodziców z dyrektorem, nauczycielami, specjalistami ,
b) zebrania grupowe i dni otwarte,
c) zajęcia otwarte;
d) zajęcia dla rodziców i dzieci w ramach programów własnych, realizowanych przez poszczególnych nauczycieli
e) imprezy środowiskowe,
f) udział rodziców w uroczystościach,
g) kierowanie dziecka do specjalistów (logopedy, psychologa itp.),
h) kąciki dla rodziców , kąciki plastyczne, informacje grupowe,
i) inne wzajemnie ustalone,
j) tablica ogłoszeń
k) wystawy prac dzieci.
8. Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w przedszkolu według potrzeb na wniosek dyrektora Rady Rodziców lub nauczycieli nie mniej niż dwa razy w roku.
9. Celem współpracy przedszkola z rodzicami jest:
a) pomoc w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i objęcia go natychmiast pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
b) systematyczne informowanie o dziecku, jego zachowaniach i rozwoju;
c) uzgadnianie wspólnie z rodzicami kierunków i zakresu działań
d) wzajemna pomoc w realizacji programów, planów i systemów opracowanych przez nauczycieli.
10. Obowiązkiem rodziców jest przestrzeganie Regulaminu Przedszkola w celu harmonijnej realizacji procesu opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznego oraz zapewnienia właściwych warunków pobytu wszystkim wychowankom przedszkola.
Wychowankowie Przedszkola
1. Do przedszkola przyjmowane są dzieci od 3 do 5 lat. W wyjątkowych sytuacjach dyrektor może przyjąć dziecko, które w dniu 1 września ma ukończone dwa lata i 6 miesięcy.
2. Dziecko, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat. Orzeczenie o odroczeniu obowiązku szkolnego wydaje dyrektor właściwej obwodowo szkoły.
3. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka, a w szczególności prawo do:
a) akceptacji takim jakie jest,
b) zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
c) opieki i ochrony,
d)właściwie zorganizowanego procesu edukacji zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i pracy umysłowej odpowiadającego jego potrzebom, zainteresowaniom i możliwościom psychofizycznym, zgodnego z tempem indywidualnego rozwoju,
e) szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania,
f) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,
g) ochrony i poszanowania jego godności osobistej oraz własności,
h) doświadczania konsekwencji własnego zachowania ( ograniczonego względami bezpieczeństwa własnego i innych),
i) aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym pomocy,
j) odkrywania, pobudzania i wzmacniania własnego potencjału twórczego,
k) znajomości swoich praw .
4. Indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym obejmuje się dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola.
5.Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, wydają zespoły orzekające działające przy państwowych poradniach psychologiczno – pedagogicznych.
6. O zaobserwowanych, niepokojących sygnałach dotyczących zdrowia dziecka nauczycielka danego oddziału niezwłocznie powiadamia rodziców.
7.Po każdorazowej chorobie dziecka rodzice są zobowiązani do przedstawienia nauczycielce danego oddziału zaświadczenia lekarskiego, że dziecko jest zdrowe i może uczęszczać do przedszkola.
8.Dziecko musi być przyprowadzone do budynku przedszkola i oddane pod opiekę nauczycielowi.